یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

heating package

۵ بازديد
تعریف چیلر
چیلر دستگاهی است که گرما را از مایعات (آب) از طریق چرخه های جذب یا تراکم می گیرد و آن را خنک می کند. چیلر علاوه بر سرمایش برای گرمایش نیز استفاده می شود زیرا گرمای گرفته شده از مایع باید به محیط بیرون منتقل شود.



کاربرد چیلر
همانطور که گفته شد چیلر وسیله ای است که گرما را از محیط و مایع می گیرد به همین دلیل بیشتر در مصارف صنعتی و خنک کننده تجهیزات سنگین استفاده می شود و جزئی از تهویه مطبوع به حساب می آید. در ادامه به بررسی انواع چیلر می پردازیم.



انواع چیلر
چیلرها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می شوند.

چیلر تراکمی:
نحوه کار چیلر تراکمی به این صورت است که گاز توسط کمپرسور متراکم می شود، سپس گاز متراکم شده وارد کندانسور (وسیله ای که وظیفه خنک سازی را دارد) می شود. پس از آن گاز به مایع خنک شده تبدیل شده و از طریق شیر انبساط وارد اپراتور می شود و دوباره مایع سرد گرمای محیط اطراف را گرفته و تبخیر می شود و باعث ایجاد سرما در قسمت هایی می شود که با قسمت خنک کننده در تماس هستند. .

چیلرهای تراکمی به دو دسته آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند. اجزای یک چیلر تراکمی عبارتند از: کمپرسور، اواپراتور، شیر انبساط که باید در فروش چیلر به آنها دقت شود.

چیلر جذبی:
همانطور که در بالا ذکر شد در چیلرهای تراکمی گاز توسط کمپرسور فشرده می شود ولی در چیلرهای جذبی به جای کمپرسور از جاذب و مولد حرارت، پمپ و فن استفاده می شود. بخار آب توسط جاذب که عموماً لیتیوم برومید است جذب می شود و توسط مولد حرارت آب به بخار تبدیل می شود. انواع چیلرهای جذبی شامل گروه تک اثر و گروه دو اثر می باشد.

چیلر تهویه مطبوع
برای اینکه بتوان در محیط های بزرگ رطوبت هوا را کاهش داد و یا در محیط های اداری، صنعتی و تجاری هوا را خنک کرد، بهتر است از چیلرهای تهویه مطبوع استفاده شود. عملکرد این دستگاه به این صورت است که هوای گرم را از محیط گرفته و هوای خنک را از طریق لوله کشی منتقل می کند.



چیلر آب خنک
در این نوع چیلرها به آب و برج خنک کننده برای سرمایش نیاز است.



چیلر صنعتی
یکی از بهترین راه حل ها برای خنک کاری دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی استفاده از چیلرهای صنعتی می باشد. برخلاف چیلرهای خانگی، چیلرهای صنعتی را می توان برای مدت زمان طولانی تری استفاده کرد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.